MAJ vs APRIL: Trädgården är viktigast

Market Insights

I dessa månatliga utgåvor av Nets business-barometer ger vi dig en uppdatering på hur handeln i Sverige utvecklat sig från månad till månad i olika branscher, med reservation för att detta baseras på data från Nets kunder i Sverige och därmed inte nödvändigtvis är en representation av Sverige på nationell nivå. Vi är glada att kunna ge dig en överblick över senaste månadens utveckling på den svenska marknaden, sett utifrån data från Nets kunder.

Rapporten fokuserar huvudsakligen på de enskilda branschernas utveckling i jämförelse med föregående månad. Vi är stolta att kunna ge dig ännu mer information och hoppas att detta kan vara tilll hjälp för dig och ditt företag.

Från april till maj ser vi en positiv genomsnittlig utveckling (+7,7 %) som både varit pådriven av en ökad konsumtion med företagskort (+17,4 %) och en ökad omsättning med privata betalkort (7,1 %). Detta kan tänkas bero på att många arbetsplatser haft tillställningar för sin personal under maj månad.

MAJ22

Som tabellen ovan visar har omsättningen för 'Blomsterhandlare' ökat kraftigt mellan april och maj (+34,5 %) vilket främst varit pådrivet av en stigning i fysisk handel i denna kategori (+35 %), i jämförelse med en onlinehandel (+18,8 %). Denna utveckling tyder på att maj månad varit en period då många svenskar velat göra sin trädgård fin inför sommaren. 

Omsättningen från internationella betalkort har ökat under maj (+12,7 %) vilket indikerar att turismen verkar kommit igång under denna vårmånad. Detta verkar även haft en positiv effekt på svenska hotell som visat på en stark utveckling (+21,0 %). Jämför vi med maj 2021, har 'Hotell'-kategorin stigit med hela 130,4 % vilket till stor del kan tänkas bero på att vi befann oss i en Coronapandemi för ett år sedan.

'Flyg- och resebolag' har stigit i maj (+20,7 %), vilket kan tolkas som att svenskarna bokat in sommarens resor. Jämför vi med maj 2021 har denna kategori påvisat en markant ökning (+283,1 %), vilket även det kan tänkas naturligt med tanke på föregående års pandemi. 

Stigningar i kategorin 'Byggmarknader' (+22,4 %) tyder på att våren är en period då svenskarna fokuserar på att renovera och fixa i sitt hem. Jämför vi med maj 2021 har denna omsättning dock minskat (-15,0 %). Trots att en ökning skett från april till maj, verkar det därmed som att svenskarna varit mer intresserade av att resa än att renovera i år. 

Även kategorierna 'Smyckesbutiker' (+29,0 %) och 'Kläder, väsk- och skobutiker' (+15,9 %) har ökat, varav shopping i fysiska butiker inom den senast nämnda kategorin stigit (+17,2 %). Det verkar därmed som att svenska konsumenter velat fylla på både sin smyckes- och vårgarderob under maj månad och att fysiska butiker fått ett uppsving. 

Dessa siffror (baserat på data från Nets kunder) kan sammantaget tolkas som att pandemin gjorde att intresset för att göra saker i hem och trädgård var stort förra våren. Nu i år verkar svenska konsumenter allt mer intresserade av att resa och handla i fysiska butiker. Vi får äntligen gå ut och träffa folk, och detta verkar ha gjort att fler varit intresserade av att shoppa kläder och smycken för att klä upp sig.

TILES_MAJ

 

Vi hoppas detta var spännande läsning för dig. Vi ses igen nästa månad med nya siffor!

Matilda Hagström

Matilda Hagström

Matilda jobbar som Digital Marketing Assistant i Nets med fokus på att anpassa innehåll för Sverige. Detta innefattar allt ifrån blogginlägg och innehåll på vår hemsida, till kommunikation med kunder och partners.

Kommentarer (0)

Det finns inga kommentarer än

Bli den första som kommenterar inlägget.