Swish har gjort en fantastisk resa de senaste åren och är nu en del av vardagen för de flesta svenskar. Det är inte längre bara ett sätt för kompisgäng att dela upp restaurangnotan på ett smidigt sätt – att Swisha köp på nätet blir allt vanligare i takt med att fler företag erbjuder Swish som betalsätt. Men det är inte alltid helt enkelt att komma igång med Swish.
7 miljoner privatanvändare visar hur utbrett Swish är bland konsumenterna i Sverige. Vi på Nets har undersökt hur populärt Swish är vid betalningar på nätet genom vår rapport Svensk E-handel 2018. Undersökningen visar att Swish är den stora uppstickaren när vi jämför vilka betalsätt som används av flest på nätet. 2017 hade 28 procent betalat med Swish på nätet de senaste tre månaderna. 2018 var det 37 procent, en ökning med 9 procentenheter. Bland unga konsumenter i åldern 15-24 har nästan hälften, 48 procent, betalat med Swish vid ett nätköp.
I undersökningen frågar vi också konsumenterna vilket betalsätt de allra helst betalar med. På samma sätt som att andelen som nu har betalat med Swish på nätet har ökat befästers också ställningen som en av svenskarnas favoriter. Betalningsappen har seglat upp som nummer ett hos 10 procent av konsumenterna. Vi kan dessutom se en motsvarande minskning i andelen som föredrar att betala via sin internetbank - så troligtvis kommer vi se fler och fler av nätbanksbetalningarna flytta över till Swish kommande år. Vilket som är det föredragna sättet att betala är i stort sett desamma oavsett om man handlar via dator eller mobil enhet. Det är bara Swish som sticker ut som mer populär när konsumenterna handlar via mobilen.
Andelen som betalat på nätet med Swish växer i alla åldersgrupper, men de största konsumentgrupperna är unga och småbarnsföräldrar. Äldre konsumenter Swishar dock också sina nätbetalningar. 25% av konsumenterna i åldern 66-74 har betalat med Swish.
Bland konsumenterna som helst betalar via Swish är den vanligaste anledningen att de för det eftersom de uppfattar det som det enklaste och snabbaste sättet att betala. Snabbhet och enkelhet, eller bekvämlighet, är dessutom de starkaste drivkrafterna till att handla på nätet - och när det inte går smidigt är det stor risk att kunden avbryter köpet. För kunder som värderar bekvämlighet lite extra högt kan Swish hjälpa till att göra den sista delen av köpet lite snabbare - förhoppningsvis med fler köp i slutändan som resultat.
För att ta betalt med Swish i din webshop behöver du avtal för Swish Handel med en av de banker som erbjuder Swish, ett Swishcertifikat och en integration till Swish. Eller så finns det leverantörer som fixar allt det där åt dig – vi på Nets har till exempel lagt till Swish i vår checkout Easy. Då slipper du allt det tekniska, får alla betalsätt i en samlad avstämning och förifyller telefonnumret åt dina kunder i checkouten så att de kan betala extra snabbt.
Jag jobbar som marknadsansvarig för betalningar på nätet på Nets. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: eedlu@nets.eu.
Dessa inlägg om betalningar
Nets är en Nordisk betalleverantör med anor sedan 1968 och har haft bolagsnamnet Nets sedan 2010. Vi erbjuder betallösningar för fysiska butiker och onlinehandel samt finansiella tjänster för banker och kreditinstitut.
© 2019 Nets Sweden AB, alla rättigheter förbehållna.
Kommentarer (0)
Det finns inga kommentarer än
Bli den första som kommenterar inlägget.