Arne Andersson och jag träffades häromdagen för att prata om Black Friday. Namnet kommer ursprungligen från det trafikkaos som uppstod i Philadelphia på klämdagen efter Thanksgiving. Idag är den USAs största shoppingdag. I Sverige började vi kampanja för Black Friday 2013 och numera är det en av e-handelsårets viktigaste helger.
Arne och jag gillar det fokus som Black Friday har fått i Sverige de senaste åren men är båda lite oroliga för vilken påverkan det har på julhandeln på nätet. Till exempel hade CDON en otroligt lyckad Black Friday förra året med över 2,1 miljoner besökare och 4 sålda varor per sekund vilket överträffade förväntningarna. Däremot var den efterföljande julhandeln något av en besvikelse för CDON.
Vi rekommenderar alla e-butiker att delta i Black Friday. Anledningen är enkel, om du inte deltar kommer konsumenterna söka sig någon annanstans. Bland dina konkurrenter i Sverige eller utomlands kommer det med all säkerhet finnas de som deltar med liv och lust. Om du inte vill tappa försäljning och relevans hos konsumenten bör du vara med.
Det är förstås viktigt att rabatthelg inte är lika med förlusthelg. Att sälja vissa lockvaror med förlust kan vara en bra idé om du är säker på du kommer få merförsäljning av fullmarginal varor. Konsumenterna förväntar sig också en rejäl rabatt så se till att du kan ge dom det. Innan de ger dom det så räkna ordentligt på hur det kommer slå. Exempelvis kan en rabatt på 40% innebära att du behöver sälja för 218% mer för att tjäna lika mycket pengar (räknat på försäljningspris inkl moms 300, inköpspris 100 ex moms).
Det finns flera tydliga risker om din koordinering har brustit. Dina leveranser blir försenade för att lagret inte tagit in extra personal, varorna tar slut för att inköp inte förstått hur stor kampanj marknadsavdelningen gjort och så vidare.
Man kan ju tycka att det är en självklarhet att en e-handelssite ska vara uppe och online men varje Black Friday är det tydligt att det inte är så självklart. Varje år kommer rapporter om siter som går ned under ett massivt konsumenttryck.
Du bör planera för Black Friday senast på våren. Utvärdera förra årets insats och se till att alla berörda blir inkopplade – se gärna Black Friday-tips 3. Expert i Norge börjar redan tre månader innan Black Friday med att samla intresserade konsumenter i en Facebook-grupp.
I din strävan att hela tiden öka din försäljning jobbar du sannolikt hårt med att ge kunden en bra upplevelse. Du vill gärna att kunden ska komma tillbaka fler gånger. Under Black Friday är risken att någon del i processen fallerar och det kommer påverka kundens upplevelse. Se till att du ser över alla delar i köp- och leveransprocessen. Prata med dina leverantörer, kommer de kunna leverera på samma höga nivå som vanligt? Du vet ju, brister det någonstans i kedjan är det du som kommer tappa en kund.
Black Friday infaller alltid dagen efter Thanksgiving i USA som i sin tur alltid är den fjärde torsdagen i November.
2018: 23 November
2019: 29 November
2020: 27 November
Lycka till med din svarta fredag! Här kan du också se en video där Arne och jag pratar om dom här 6 Black Friday-tipsen.
Detta blogginlägg publicerades 14 september 2016 och uppdaterades 24 oktober 2017.
För mer tips för din webshop, läs vår senaste rapport Svensk E-handel:
Jag har jobbat med betalningar inom e-handel i 15 år och har haft många olika roller under den tiden. Nu arbetar jag som e-handelsexpert på Nets. Bland annat så föreläser jag om e-handel, modererar evenemang och deltar i paneldiskussioner. Jag gör mycket omvärldsbevakning av e-handel och delar gärna av mig av mina fynd på Twitter och LinkedIn, så följ mig gärna där. Vill du höra av dig till mig med tips, åsikter eller kritik så kommentera i bloggen eller så mejlar du mig på pmull@nets.eu. Texta eller ring på 0709-370 420.
Dessa inlägg om marknadsföring
Nets är en Nordisk betalleverantör med anor sedan 1968 och har haft bolagsnamnet Nets sedan 2010. Vi erbjuder betallösningar för fysiska butiker och onlinehandel samt finansiella tjänster för banker och kreditinstitut.
© 2019 Nets Sweden AB, alla rättigheter förbehållna.
Kommentarer (1)
Kommentarer (1)