Så tänker handeln om årets Black Friday – ta del av resultaten från vår undersökning

Black Friday har vuxit i populäritet hos svenskarna sedan genombrottet inom näthandeln 2014. Numera har rabattdagen utvecklats till en hel vecka, Black Week, och utgör starten på julhandeln. Även de fysiska butikerna har omfamnat dagen, speciellt de större kedjorna har satsat stort de senaste åren. Vi har frågat 400 handlare som säljer i butik eller på nätet hur de tänker kring sitt deltagande på årets Black Friday, och såhär svarar de. 

Många planerar att inte delta i år – flest inom den fysiska handeln 

En majoritet på 62% av de handlare vi frågat svarar att de inte planerar att delta på Black Friday  i år, och bland enbart de fysiska butikerna är det hela sju av tio som planerar att avstå. Handeln som slagit rekord efter rekord på Black Friday har i år nya utmaningar. Prognoser för dagen pekar på att den digitala handeln kommer att slå rekord igen medan den fysiska handeln antagligen kommer att backa.  

Förväntar sig bra försäljning men vill inte stötta överkonsumtion 

Den största anledningen som handlarna uppger för att inte delta är en vilja att inte stötta överkonsumtion (42%), men många uppger också att de generellt inte har rea (38%) och att deras kunder inte förväntar sig ett deltagande (27%).  

När det kommer till anledningar att delta på Black Friday uppger strax över hälften att de förväntar sig bra försäljning. 38% av de fysiska butikerna säger att de behöver vara med för att öka försäljning på grund av Corona – dubbelt så många som de som enbart säljer online.  

En fjärdel av de som säljer online och planerar att delta uppger en önskan om att attrahera nya kunder, till skillnad från den fysiska handeln där bara en tiondel uppger samma sak. För de som säljer online kan alltså Black Friday vara en bra dag att positionera sig och öka sin kundbas. Att 43% av handlare på nätet uppger att det är bra marknadsföring att delta bekräftar också detta.  

Black Friday har för flera handlare blivit lite av ett dilemma på senare år. Samtidigt som många uppger att de förväntar sig god försäljning så vill de inte heller få en bild av sig att stötta överkonsumption. I år blir dilemmat dubbelt för den fysiska handeln som också behöver ta igen förlorade inkomster samtidigt som de behöver tänka över sitt ansvar i förhållande till restriktioner kopplade till Covid-19.  

Överraskande många som väljer att inte delta 

Det är en aning förvånande att så många handlare uppger att de väljer att avstå från deltagande på Black Friday. Sannolikt utgör dagen en utmaning för mindre handlare – oavsett om vi pratar e-handel eller fysisk butik - att klara av att priskonkurrera med stora aktörer. Black Friday kräver också stora marknadsföringsresurser för att de ska kunna bryta igenom bruset. 

Vi har de senaste åren också sett fler varumärken som valt att inte delta, och till och med gjort en grej av sitt icke-deltagande. Till exempel stängde Haglöfs sin nätbutik på fredagen och dubblade priserna i den fysiska butiken.  

Hur det går i år återstår att se. Vi kommer som vanligt att bevaka utvecklingen under dagen så följ oss för att hålla dig uppdaterad!

Johanna Boson

Johanna Boson

Jag jobbar som marknadsansvarig för betalningar på nätet på Nets. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: jboso@nets.eu.

Följ Johanna Boson på

Kommentarer (0)

Det finns inga kommentarer än

Bli den första som kommenterar inlägget.