NetOnNet har i mer än 20 år levererat hemelektronik till rimliga priser direkt från lagerhyllan till kunder i Sverige och Norge. Nu vill de hjälpa sina kunder att göra mer hållbara val genom konceptet ”Hyreshyllan”, som gör det möjligt att hyra hemelektronik i stället för att köpa.
NetOnNet har cirka 1 000 medarbetare och en årlig omsättning på drygt 7,5 miljarder kronor. Även om webbhandel fortfarande är huvudverksamheten kan de i dag också skylta med 29 fysiska ”lagershoppar” i Sverige och Norge. Nu har företaget dessutom gått samman med Komplett Group för att utöka sin marknad och nå ut till ännu fler människor. Målet har hela tiden varit detsamma: att erbjuda konsumenterna hemelektronik till lägre priser än de som gäller i vanliga butiker.
Som ett led i att göra verksamheten mer hållbar och cirkulär har NetOnNet utvecklat ett abonnemangskoncept som de har valt att kalla ”Hyreshyllan”. Det går ut på att kunderna nu kan hyra hemelektronik, till exempel smarta mobiler, surfplattor, smarta klockor och laptoppar i stället för att köpa dem. Daniel Hansson, ansvarig för cirkulära tjänster på NetOnNet, berättar:
Vi ser at abonnemangslösningar ökar i popularitet, och delningsekonomin har verkligen kommit för att stanna. Matkassar, glasögonabonnemang och bilpooler är bara några exempel.
En undersökning vi låtit genomföra visar att 38 procent av konsumenterna ställer sig positiva till att hyra hemelektronik. Det visar att konceptet absolut har en stor potential.
Av Nets e-handelsrapport för 2021 framgår det att försäljningen av hemelektronik har fallit kraftigt jämfört med året innan, vilket förstärker behovet av nya affärsmodeller. NetOnNet strävar alltid efter att hitta innovativa sätt att erbjuda sina kunder hemelektronik till ett rimligt pris, och med det nya hyreskonceptet skapar de också förutsättningar för en mer hållbar handel.
Med ”Hyreshyllan” kan kunderna enkelt välja en produkt, använda den under en vald tidsperiod och lämna tillbaka produkten när avtalstiden går ut.
Vi ville utveckla ett nytt koncept som var lönsamt, attraktivt för kunderna och som samtidigt förde oss ett steg närmare vårt mål att bli branschledande inom hållbar försäljning av hemelektronik, säger Hansson, och fortsätter:
Branschen står inför utmaningar när det gäller att utnyttja material bättre och öka produkternas livslängd. ”Hyreshyllan” bidrar till att lösa just detta genom att vi väljer ut produkter av hög kvalitet som kan återanvändas många gånger.
Förutom att erbjuda sina kunder kvalitetsprodukter var NetOnNet också angelägna om att det skulle vara så enkelt som möjligt att abonnera på och betala för tjänsten. De kontaktade därför företaget Viskan, som specialiserar sig på abonnemangslösningar och på att förenkla inköpen för webbkunder.
Viskan erbjuder en skalbar e-handelsplattform som hanterar större
order volymer, ökad trafik och expansion till nya marknader, med automatiserade lösningar som skapar förutsättningar för en lönsam digital tillväxt, säger Kristian Iveling, vd på Viskan.
Han berättar att de jobbar mycket med att göra köpresan så smidig som möjligt, med en flexibel plattform som känner igen kunden under de olika köpstegen. För att ta betalt från kunderna har Viskan hjälpt NetOnNet att implementera Nets Easy, en mycket flexibel betalningslösning som gör det enkelt för kunderna att abonnera på och betala för produkterna.
Att det ska gå snabbt och enkelt att betala på webben blir allt viktigare för kunderna. Smidiga, friktionsfria betalningar är A och O, och här är Nets Easy en perfekt lösning. Den är väldigt praktisk för upprepade betalningar och vid tillfällen då kunden har tappat bort sitt kort eller om kortets giltighetsdatum har passerat, säger Iveling.
Med betalningslösningen Easy slipper kunderna bland annat fylla i kontakt- och betalningsuppgifter varje gång de handlar, vilket leder till fler genomförda köp och högre omsättning. Daniel Hansson på NetOnNet berömmer Viskans plattform och betalningslösningen Nets Easy.
Vi har nu fått en flexibel lösning som gör det enkelt och säkert för kunderna att handla i vår webbutik. Detta var väldigt viktigt för oss, och här har vi verkligen märkt styrkan i Nets Easy. Den gör det otroligt enkelt för kunden att abonnera på lösningen under den period han eller hon önskar och beloppet dras då automatiskt varje månad, avslutar Hansson.
Är du nyfiken på hur vi på Nets kan bidra till att öka ditt företags försäljning kan du självklart kontakta oss så kan vi prata om det! Och vill du läsa mer om shoppingvanor på webben och kolla in de senaste trenderna kan du ladda ner vår e-handelsrapport för 2021 här.
Jag har jobbat med betalningar inom e-handel i 15 år och har haft många olika roller under den tiden. Nu arbetar jag som e-handelsexpert på Nets. Bland annat så föreläser jag om e-handel, modererar evenemang och deltar i paneldiskussioner. Jag gör mycket omvärldsbevakning av e-handel och delar gärna av mig av mina fynd på Twitter och LinkedIn, så följ mig gärna där. Vill du höra av dig till mig med tips, åsikter eller kritik så kommentera i bloggen eller så mejlar du mig på pmull@nets.eu. Texta eller ring på 0709-370 420.
Dessa inlägg om Svensk e-handel
Nets är en Nordisk betalleverantör med anor sedan 1968 och har haft bolagsnamnet Nets sedan 2010. Vi erbjuder betallösningar för fysiska butiker och onlinehandel samt finansiella tjänster för banker och kreditinstitut.
© 2019 Nets Sweden AB, alla rättigheter förbehållna.
Kommentarer (0)
Det finns inga kommentarer än
Bli den första som kommenterar inlägget.