På dessa fem sätt kommer generation Z att ändra framtidens betalningar

Tekniken ändras lika snabbt som de unga konsumenterna påverkar utvecklingen. Unga födda efter 1996 beskrivs som Generation Z och är en generation konsumenter som med sina höga krav och förväntningar kommer att förändra framtidens betalningar.

Generation Z:s inflytande förväntas vara betydande. Det är nämligen den första generationen som inte känner till tiden före internet, som har en pragmatisk tillgång till pengar och är van vid onlineshopping, mobilbetalningar och allt som är digitalt, vilket kommer att ge handeln både stora möjligheter och utmaningar.

Det här blogginlägget skapades i samarbete med Discover® Global Network.
Den ursprungliga, engelska artikeln kan du läsa här.

1. Generation Z är en generation tekniskt kunniga konsumenter

Den första iPhone lanserades innan de äldsta i Generation Z ens var tonåringar, därför vet de ingenting alls om tiden före smarttelefoner. Idag använder 71 procent sina smarttelefoner för att jämföra priser och produkter när de handlar, och 31 procent har till och med istället köpt varan någon annanstans via sin smarttelefon.


2. Generation Z berättar för andra om sina upplevelser, både bra och dåliga

Denna generation har vuxit upp med sociala medier och håller inte tillbaka när det gäller att använda dem. 41 procent av Generation Z har lämnat recensioner online av positiva betalningsupplevelser, medan 35 procent har rapporterat dåliga upplevelser. Och hälften av Generation Z har rekommenderat en butik eller restaurang baserat enbart på det faktum att det var enkelt att betala.


3. Betalningsalternativ och bekvämlighet påverkar Generation Z:s konsumtion

Betalningsupplevelser är inte bara viktiga för Generation Z; de är mer än någon annan generation benägna att ta hänsyn till betalningsalternativ och bekvämlighet innan de köper något. 38 procent säger att de ibland är mer benägna att välja en butik baserat på betalningsalternativ och 36 procent undersöker betalningsalternativen i förväg.


4. Dålig betalningsupplevelse stressar Generation Z

Oavsett om det är på grund av ålder eller temperament, rapporterar 54 procent av Generation Z att de blir stressade när det betalningsmedel som de föredrar inte accepteras. Ännu fler, 58 procent, säger att de inte kommer att återvända till en butik efter en dålig betalningsupplevelse.

5. Bra betalningsupplevelser kan skapa lojala kunder

Enkla betalningar är extra viktiga för Generation Z. Faktiskt svarar 43 procent att de anser att enkla betalningar är lika viktiga som både butiken de handlar i och själva produkten. 49 procent av Generation Z svarar att de ”älskar” självbetjäning, och 48 procent säger att det bästa sättet att göra dem till lojala kunder i en webbshop är att ha en enkel betallösning. Så många som 28 procent av Generation Z säger att de kommer att handla i en butik om betalningarna går igenom smidigt.

Den yngre generationen har utan tvekan höga önskemål, krav och förväntningar på vad de tycker är en bra användarupplevelse. 36 procent av dem har till exempel redan valt bort handel i specifika butiker där de vet att de inte kan betala med det betalningsmedel som de föredrar.

Hur de nya och högre kraven kommer att påverka butikerna i framtiden vet vi inte ännu, men du som driver butik bör följa de nya trenderna noga, eftersom de trender vi ser nu troligtvis bara är början. För att framtidssäkra din butik bör du försöka förstå Generation Z, erbjuda alla typer av betalningar och se till att de går igenom enkelt och smidigt.

Källa: Copyright ©2020 DFS Services LLC and The Center for Generational Kinetics. All rights reserved

 

Laura Tuomi

Laura Tuomi

Laura arbetar som assistent för vårt digitala marknadsföringsteam och hennes fokus ligger på att skapa blogginlägg, innehåll till vår webbplats, samt olika andra former av extern kommunikation.

Följ Laura Tuomi på

Du kanske vill läsa också

Dessa inlägg om mobila betalningar

Kommentarer (0)

Det finns inga kommentarer än

Bli den första som kommenterar inlägget.