Att erbjuda rätt betalsätt till sin webbutik är jätteviktigt för den som vill få igenom så många köp som möjligt. Att konsumenten inte fick välja det betalsätt de önskade är nämligen en av de vanligaste anledningarna till avbrutna köp på nätet.
Vi på Nets intervjuar varje år 7000 konsumenter i Norden för att få en temperaturmätare på e-handeln just nu. Då frågar vi också hur konsumenterna i de olika länderna helst vill betala. Här tittar vi närmare på hur det ser ut för svenska konsumenter.
På frågan vilka betalsätt man har använt de senaste tre månaderna har vi fått liknande svar under många år. Men förra året hände någonting speciellt. 2018 tog sig en ny aktör upp på listan bland de mest använda betalsätten vid betalning på nätet: Swish. 2019 befäster Swish sin ställning och ökar i popularitet.
Kortbetalning dominerar dock med nästan 80% som svarade att de betalat med kort på nätet de senaste tre månaderna. Stadig tvåa kommer faktura, som har använts vid betalning av nästan varannan svensk som handlat på nätet.
Den stora uppstickaren är Swish. 2017 hade 28 procent betalat med Swish på nätet de senaste tre månaderna. 2019 är det 41 procent som har gjort det, vilket motsvarar en ökning på 13 procentenheter. Allra flest som Swishar sina nätköp finns i åldersgruppen 25-34 där hela 48 procent har betalat med Swish vid ett köp online, men faktum är att alla åldersgrupper betalar med Swish i allt större utsträckning.
Att betala direkt via internetbanken är vanligt i Sverige, men vi kan se en något negativ trend, vilket förmodligen beror på att en del av konsumenterna som tidigare betalat med nätbank nu väljer Swish istället. 2017 var det 48 procent som hade betalat med nätbank de senaste tre månaderna, 2019 var det bara 39 procent.
Andelen som betalat med PayPal har legat runt 30 procent de senaste åren. Här är det ganska stor skillnad mellan män och kvinnor - bland män är de 30 procent som betalat med PayPal, men bara 22 procent kvinnor. Allra mest utbrett är PayPal hos svenskarna som handlar på utländska webbplatser där 39 procent har betalat med PayPal.
Använda betalsätt senaste tre månaderna.
I undersökningen frågar vi också hur svenskarna helst vill betala om de bara får välja ett alternativ. Resultatet blir ganska fragmenterat med flera olika betalsätt som slåss om topplaceringarna. Intressant nog skiljer svenskarna sig rätt mycket från övriga nordiska länderna där det ofta finns ett eller två dominanta betalsätt.
Kortbetalning är favorit i Sverige sedan länge och föredras av en tredjedel av konsumenterna. Men även om kort är det mest populära betalsättet på nätet finns det flera starka alternativ. Till exempel håller en fjärdedel faktura som favorit. Bland dem som helst betalar med faktura är den viktigaste anledningen att det uppfattas som ett säkert sätt att betala.
På samma sätt som att andelen som nu har betalat med Swish på nätet har ökat befäster Swish även ställningen som en av svenskarnas favoriter. Betalningsappen har seglat upp som en favorit hos 12 procent av konsumenterna, en ökning med 2 procentenheter sedan 2018. Ökningen kan tyckas liten, men faktum är att det tar lång tid för nya betalsätt att få fäste hos konsumenterna. Till exempel har ApplePay ännu inte lyckats ta sig in på listan över svenskarnas favoriter.
Enkelheten är avgörande för de konsumenter som helst betalar med Swish. 6 av 10 konsumenter som har Swish som favorit vid betalning på nätet har det eftersom de uppfattar det som det smidigaste sättet att betala.
Svenskarnas föredragna betalsätt på nätet.
Graferna ovan visar att det finns flera betalsätt som är populära i Sverige och samtidigt är en av de vanligaste anledningarna till att konsumenter avbryter köp att de inte kunde betala som de ville. Det visar hur viktigt det är att erbjuda rätt betalsätt för din målgrupp och marknad. Även om det inte går att säga exakt vilket som är din bästa betalningsmix finns det några saker som är bra att ha i bakhuvudet:
Läs mer: för dig som vill veta mer om att ta betalt online och vilka betalsätt som kan vara bra att överväga har vi tagit fram denna guide om hur du kommer igång med betalningar online. Vill du veta mer om e-handelns utveckling i Sverige? Ladda ner rapporten Svensk E-handel:
Jag jobbar som marknadsansvarig för betalningar på nätet på Nets. Hör gärna av dig till mig med kommentarer, frågor eller vad du vill läsa mer om: eedlu@nets.eu.
Dessa inlägg om Svensk e-handel
Nets är en Nordisk betalleverantör med anor sedan 1968 och har haft bolagsnamnet Nets sedan 2010. Vi erbjuder betallösningar för fysiska butiker och onlinehandel samt finansiella tjänster för banker och kreditinstitut.
© 2019 Nets Sweden AB, alla rättigheter förbehållna.
Kommentarer (1)
Kommentarer (1)